En dator till varje gymnasieelev - nu

En dator till varje  gymnasieelev - nu

Den kommunala gymnasieskolans datorer är undermåliga. Dessutom är de alldeles få till antal. Detta är en långt större problem än vad våra skolledare tycks förstå eftersom eleverna inte får tillgång till den undervisning de har rätt till.


Nolaskolan har under många år legat över riksgenomsnittet när det gäller skolresultat. Nu riskerar man att hamna längre ned på den listan om man inte gör något åt datorsituationen.


Som samhället har utvecklats under det senaste årtiondet är en god tillgång till datorer en förutsättning för att eleverna ska kunna omvandla information till kunskap. Därför är det mycket olyckligt när eleverna hindras i sitt skolarbete genom de allt för få och de allt för dåliga datorerna, men också att de i förlängningen hindras att nå de av skolverket uppsatta kunskapsmålen.


Den något ålderdomliga synen på datorer som man tämligen ofta hör bland kommunens beslutsfattare att en egen personlig dator skulle ses som någon slags muta bör genast upphöra, en uppfattning som inte alls verkar finnas bland de konkurrerande friskolorna. Datorn och Internet är idag ett lika naturligt och självklart verktyg som papper och penna var igår.


Dessutom är det så, att många unga är vana från hemmet med bra och fungerade datorer och ställer också samma krav på skolan. Därför bör varje elev under sin skolgång få en egen dator som de själva ansvar för.


Detta ska naturligtvis finansieras från skolpengen, dvs det statliga skattefinansierade bidrag som kommunen får för varje enskild elev. Örnsköldsviks kommun har idag en förhållandevis hög skolpeng jämfört med riksgenomsnittet. Detta bör därför kunna skapa utrymme för en egen dator som eleven själv disponerar under sin skoltid.


Nätverket Påverka kräver därför att politiker, skolledare och tjänstemän i Örnsköldsvik tar ansvar och erbjuder alla elever i den kommunala gymnasieskolan en bärbar dator som eleven själv ansvarar för unders sin skoltid.


Om inte, kommer den kommunala gymnasieskolan på sikt att degraderas till en andra klassens skola.


Nätverket Påverka


Ett parti!

Vi är med i en tävling på UR, kika in här och rösta på oss!


INTE funkade den inte...

Tänkte just sätta på en dator för skolarbete, men INTE funkade den inte..


Nätverket kräver en dator till varje gymnasieelev

Det finns allt för få datorer på Nolaskolan. Dessutom är de som finns undermåliga.

Dels är vagnarna försedda med för litet antal datorer, dels är vagnarna för få i antal. Det här ställer till problem i undervisningen, både för eleverna men också för lärarna.

Detta är dock inte bara ett problem för elever och lärare. Det är också ett bekymmer för hela den kommunala gymnasieskolan då den riskerar att förlora i konkurrens mot de fristående skolorna. 
 
 

                                                             Datasal Nolaskolan?

Inte sällan är det svårt eller omöjligt att få tillgång till datorer om man inte bokar upp dem långt i förväg, ibland måste de bokas upp veckor i förväg. Likaså är det med datasalarna. Lyckas man däremot att boka upp datorer blir konsekvenserna att andra elever blir utan. 

Istället måste läraren ofta avstå från att göra det som är bäst för eleverna och  istället planera dubbla lektioner som baseras på att 16 elever använder dator och ibland 10 elever som gör något annat.

Ofta kan läsa i tidningar och andra publikationer att skolledare motiverar frånvaron av en egen personlig dator för eleverna med att: ”detta är en muta och inget som vi ska syssla med”. Detta är naturligtvis ett trubbigt, naivt och direkt dåligt argument. 

Som samhället har utvecklats det senaste årtiondet är tillgänglighet till snabba och effektiva datorer helt avgörande för elevers utveckling eftersom en stor del av informationen och kunskapen finns lagrad och tillgänglig på Internet. 

Otillgängligheten blir därmed ett stort hinder i kunskapssamhället. När elever inte får tillgång till informationen riskerar de att hamna efter och inte få den kvalité på undervisningen som de har rätt till.
 

Det finns alltså ett stort missnöje både från elev- och lärarhåll. 



                                                          Sal 408 Nolaskolan?

Om inte den kommunala gymnasieskolans skolledare tar ansvar och agerar snabbt riskerar den kommunala skolan att tappa elever, förlora i anseende och status på ett sådant sätt som blir svår eller omöjlig att återställa. 

Den kommunala gymnasieskolan riskerat därmed att halka efter och blir då en andra klassens skola. 

Örnsköldsvik har i jämförelse med andra kommuner en förhållandevis hög skolpeng. Med skolpeng menas den ersättning från statliga skattemedel som som Örnsköldsviks kommun får för varje elev som går i skola.

Nätverket Påverka kräver därför att politiker, skolledare och tjänstemän i Örnsköldsvik tar ansvar och erbjuder alla elever i den kommunala gymnasieskolan en bärbar dator som eleven själv ansvarar för.

 


20 maj.

Hallå,

Nu är vi äntligen på gång med detta! 

Hörs imorgon, hej!


Inga datorer idag heller...

Nolaskolans datorer suger för en student som försöker göra bra resultat

- Trasiga
- Ej laddade
- Alldeles få
- Gamla
- Dålig prestanda 
- Ständigt uppbokade


Nolaskolans datorer suger för en student som försöker göra bra resultat

Samma sak är det med datasalarna.,

- Ständigt uppbokade med diverse lektioner
- Allt för få
- Ej tillgängliga när de behövs




                              Bärbar dator Nolaskolan


I väntan på att "påverka"...

I väntan på att Nätverket Påverka ska komma gång sätter vi på lite schyst musik. Först ut är Stockholmsbaserade Johnossi. Duon tog emot priset för Årets grupp på P3 Guld-galan 2009. Ja, varför inte.

Videon till "Man must dance" påminner inte bara lite om Green days genombrott "Baket Case" från 1994. Frågan är vilken som är bätte, Johnossi eller Green day? 




"Basket Case" Green Day


RSS 2.0