Nätverket kräver en dator till varje gymnasieelev

Det finns allt för få datorer på Nolaskolan. Dessutom är de som finns undermåliga.

Dels är vagnarna försedda med för litet antal datorer, dels är vagnarna för få i antal. Det här ställer till problem i undervisningen, både för eleverna men också för lärarna.

Detta är dock inte bara ett problem för elever och lärare. Det är också ett bekymmer för hela den kommunala gymnasieskolan då den riskerar att förlora i konkurrens mot de fristående skolorna. 
 
 

                                                             Datasal Nolaskolan?

Inte sällan är det svårt eller omöjligt att få tillgång till datorer om man inte bokar upp dem långt i förväg, ibland måste de bokas upp veckor i förväg. Likaså är det med datasalarna. Lyckas man däremot att boka upp datorer blir konsekvenserna att andra elever blir utan. 

Istället måste läraren ofta avstå från att göra det som är bäst för eleverna och  istället planera dubbla lektioner som baseras på att 16 elever använder dator och ibland 10 elever som gör något annat.

Ofta kan läsa i tidningar och andra publikationer att skolledare motiverar frånvaron av en egen personlig dator för eleverna med att: ”detta är en muta och inget som vi ska syssla med”. Detta är naturligtvis ett trubbigt, naivt och direkt dåligt argument. 

Som samhället har utvecklats det senaste årtiondet är tillgänglighet till snabba och effektiva datorer helt avgörande för elevers utveckling eftersom en stor del av informationen och kunskapen finns lagrad och tillgänglig på Internet. 

Otillgängligheten blir därmed ett stort hinder i kunskapssamhället. När elever inte får tillgång till informationen riskerar de att hamna efter och inte få den kvalité på undervisningen som de har rätt till.
 

Det finns alltså ett stort missnöje både från elev- och lärarhåll. 



                                                          Sal 408 Nolaskolan?

Om inte den kommunala gymnasieskolans skolledare tar ansvar och agerar snabbt riskerar den kommunala skolan att tappa elever, förlora i anseende och status på ett sådant sätt som blir svår eller omöjlig att återställa. 

Den kommunala gymnasieskolan riskerat därmed att halka efter och blir då en andra klassens skola. 

Örnsköldsvik har i jämförelse med andra kommuner en förhållandevis hög skolpeng. Med skolpeng menas den ersättning från statliga skattemedel som som Örnsköldsviks kommun får för varje elev som går i skola.

Nätverket Påverka kräver därför att politiker, skolledare och tjänstemän i Örnsköldsvik tar ansvar och erbjuder alla elever i den kommunala gymnasieskolan en bärbar dator som eleven själv ansvarar för.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym elev från Nola

Ni har såå rätt

2010-05-24 @ 14:41:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0