Mer om datorer och dess betydelse

I senaste numret av ATEA – tomorrow (tidning för professionella IT-användare) kan man läsa om Björknässkolan i Nacka som var tidigt ute att satsa på ”En elev – En dator”. De menar att det inte finns något annat än 1:1.

Om inte eleverna har en dator var kommer man hamna hopplöst efter.

(Nyaste ATEA kommer strax även på nätet)

Samarbetande Lärare

De skriver också tidningen att det fått en annan effekt. Det är att lärarna har börjat samarbeta på ett helt nytt sätt. Nu när både elever och lärare har tillgång till datorer kan portaler med kunskap byggas upp på ett helt nytt sätt.

Lärarna på Björknässkolan började skapa mappar på servern och delade med sig av material. På så sätt utvecklades skolan snabbt. Det bra materialet återanvändes av alla som önskade, det dåliga åkte i papperskorgen. 

Som det är nu sitter många lärare och ruvar på deras eget material. Det är ett gammalt sätt att se på kunskap. Det känns väldigt mycket 1990-tal. 


Elever med särskilt stöd 

Ytterligare en dimension av 1:1, ”En elev, en dator” är att ungdomar som är i behov av särskilt stöd har datoranvändandet visat stora resultat. 

Ytterligare en ej planerad effekt som visat sig på Björknässkolan är att eleverna lär sig använda datorerna kreativt, vilket de har nytta av när de ska ut i arbetslivet. Att de ser hur man med hjälp av datorer kan utveckla arbetsplatser. 


Distans och digitalisering av läromedel 

I tidningen ATEA – tomorrow kan man också läsa hur olika skolor som varit tidiga med 1:1 har utvecklat och kunnat erbjuda flexibel distansundervisning för de som passar bättre för det. Detta kan var en mycket bra komplement till klassrumsundervisning. 

Ytterligare en dimension av att fixa 1:1 – ”En dator, en elev” är när läromedlen digitaliseras. De tryckta böckerna lever på övertid. Om inte Nolaskolan tar tag i de här bitarna kommer de inte bara förlora några elever, utan vi kommer att få se stora grupper av samhälls- och naturelever som byter till någon skola som erbjuder 1:1. 

Det finns många skolor som travar på i samma gamla spår. Nolaskolan är en av dem, tyvärr. 

Få verksamheter är mer informationstät än just skolan. De borde vara först med 1:1, de borde vara först med ”En dator, en elev”. 

Det kan till och med bli så att när Nolaskolan till slut bestämmer sig för att köpa 1:1 – ”En dator, en elev” har det gått så lång tid att de redan har blivit omoderna. 

Kommunen och Nolaskolan måste omgående arbeta upp strukturer för hur man ska erbjuda elever en dator var, hur man ska få eleverna att köpa ut dem efter skoltiden. 


Puffar för Stellan 

Som Nätverket Påverka kan se det vore det en utmärkt ide att den nye unge rektorn Stellan Andersson som har kunskaper och lite vision i dessa frågor knuffas uppåt i rang. 

Gymnasiechefen kommer om inte länge att gå i pension. Vad kunde då vara bättre än att erbjuda den sympatiske rektorn Stellan jobbet. Det skulle höja oddsen för 1:1, ”En elev, en dator” väsentligt.


Kommentarer
Postat av: Nolaelev

Det vore en utmärkt ide. Knuffa fram Stellan. Han känns mycket fräshare än de andra gamla rektorerna.



Ge oss datorer!!!!



Vi står inte ut längre!!!

2010-06-02 @ 23:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0