I Umeå har alla en dator

Vi är på rätt väg!

Läs hela rapporten om Umeås erfarenheter:


http://www.infotechumea.se/Gemensamt/Bilder/%C3%96vrigt/larande_utan_grans.pdf 

I Umeå kommuns gymnasieskolor får alla elever sedan två år tillbaka en egen bärbar dator. Mikael Hansson, frilansjournalist och kommunikatör, fick i uppgift att intervjua gymnasieelever om och på vilket sätt datorerna inverkar på deras lärande. 18 slumpvis utvalda elever i Umeås kommunala gymnasieskolor har intervjuats.

Jag är efter dessa intervjuer ännu mer övertygad om att vi är på rätt väg. Intervjuerna visar med tydlighet att IT idag är en naturlig och stor del i ungdomars lärande och skapande. Ungdomar söker information och kunskap på internet. De skapar, producerar och kommunicerar. De bygger nätverk för att fördjupa sina kunskaper. Lärandet sker både i och utanför skolan. Ungdomar pratar inte om hur man använder IT. De bara använder det.

Kommunikation, information, nätverk, skapande, fördjupade kunskaper, kreativa processer - allt finns redan idag i både yrkesliv och samhällsliv. I Umeå skall det vara lika naturligt med IT i utbildningen som det är inom de flesta företag idag och ännu mer imorgon.

Alla elever som går i våra skolor skall mötas av undervisning där IT är en naturlig del av lärande och kommunikation. Pedagoger i våra skolor skall ges möjligheter att utveckla sin IT-kompetens och skall uppmuntras att prova nya sätt för eleverna att nå fördjupad kunskap och bättre resultat. För det är resultat det handlar om. Alla elever skall få möjlighet att prestera i toppen av sin förmåga. Alla elever skall uppleva glädjen att lyckas med sin gymnasieutbildning.

Genom att vi som första kommun i Sverige utrustar alla våra lärare och elever med bärbara datorer skapar vi bra förutsättningar för lärande i den framtid som redan är här.

Gunnar Olofsson
Skoldirektör, Umeå kommun

genom

Nätverket Påverka
www.natverket.paverka.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0